Komedo.fi - Ihonhoitoalan verkkomedia

Ystävänpäivä tulee - oletko valmis?

Markkinoinnin murusiaMarkkinoinnin murusia on Komedo.fi sivustolla kuukausittain ilmestyvä kauneudenhoitoalan markkinointiin ja yrittäjyyteen pureutuva artikkelisarja. Tässä sarjan toisessa osassa käsitellään kuinka tärkeätä yrityksen menestymiselle on tulevan suunnittelu.

Lähes kaikissa markkinointia käsittelevissä artikkeleissa kirjoitetaan tulevan suunnittelusta - eikä tässäkään artikkelissa kovin pitkälle siitä päästä. Tosiasiahan on, että jos et aseta tavoitteita, et niihin koskaan myöskään pääse. Hyvä uutinen suunnittelussa on se, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Jotkut voivat ajatella, että suunnittelu on niin hankalaa, mutta periaatteessa siinähän vain otetaan asioista ajatustasolla kiinni ja määritetään mihin suuntaa mennään eikä vain kuljeta eteenpäin antamalla asioiden vain tapahtua. Suunnittelemattomuus, varsinkaan kauneudenhoitoalan kaltaisella kilpaillulla alalla, ei ole hyvä asia. Jos olet lukenut tämän artikkelisarjan ensimmäisen osan ja ehkä jo soveltanut siinä mainittuja asioita omaan toimintaasi, olet jo huomannut että ystävänpäivä on ihan parin viikon päästä.

Yritysmaailman osalta suunnittelussa usein liian tarkat ja lyhyen aikavälin suunnitelmat kariutuvat ennemmin kuin pidemmälle aikavälille tehdyt ja vähemmän tarkat suunnitelmat. Kun omille suunnitelmille antaa vähän pelivaraa, ne myös onnistuvat.

Suunnittele toimintasi tai unohda yrittäminen

Helpoin tapa suunnitella tulevaa on tietenkin ottaa kalenteri käteen ja poimia koko vuoden ajalta muutamia sellaisia hetkiä joihin haluaa yrityksen panostavan. Tässäkin tapauksessa kannattaa myös vilkaista sitä edellisen vuoden ajanvarauskirjaa, sillä sieltä voi löytyä myös sellaisia tapahtumia, joita ei normaaliin vuosikalenteriin ole merkitty. Nämä ovat yrityksen markkinoinnin kannalta elintärkeitä tapahtumia, sillä näkyvyys on aina kannattavaa ja suunnittelemattomuus voi aiheuttaa yrityksen liiketoiminnalle merkittäviä menetyksiä.

Esimerkiksi parin viikon päästä 14.helmikuuta vietettävä ystävänpäivä on maailmanlaajuisestikin aika merkittävä päivä, sillä tuolloin Greeting Card Assiociationin mukaan lähetetään jopa miljardeja ystävänpäiväkorttia ympäri maailman. Ystävänpäivästä onkin muodostunut joulun jälkeen vuoden toiseksi merkittävin kortti- ja markkinointipäivä.

Tammikuu

Tammikuu on kauneudenhoitoalalla usein myynnillisesti hiljaista vaikka henkilökunnalla voikin hoitolassa olla kiirettä erilaisten lahjakorttihoitojen tekemisessä. Koska lahjakorteista ei tuolloin kilahda kassaan rahaa, onkin tärkeää keskittyä lisäpalveluiden ja -tarvikkeiden, kuten kotihoitotuotteiden myyntiin. Lahjakorttiasiakkaat ovatkin erinomainen kohde lisämyynnin saamiseksi, sillä harva on itselleen lahjakorttia ostanut. Koska lahjan saaja tällöin ei ole maksanut hoidosta mitään, on hänelle todennäköisesti helpommin myytävissä esim. jatkohoito tai jotain kotihoitotuotteita. Jatkohoitojen myymiseen kannattaa panostaa erityisesti jos asiakas on täysin uusi hoitolalle, sillä lahjakortin ostaja on jo tehnyt puolestasi yrityksen markkinointia saamalla hänet hoitolaasi - nyt sinun on vain muutettava tästä yksittäisen hoidon saaneesta henkilöstä kanta-asiakkaasi.

Helmikuu

Kuten edellä olleesta ystävänpäiväkortti-informaatiosta huomasitkin, ystävänpäivä on erittäin merkittävä päivä ja sen oikeanlainen hyödyntäminen mahdollistaa liikevaihdon (ja katteen) reilun kasvattamisen. Tammikuun hiljaiset hetket joulun menojen jälkeen ovat nyt takanapäin, ensimmäiset uuden vuoden palkat on maksettu tileille ja vuosi voi varsinaisesti alkaa. Ystävänpäivää kannattaa hyödyntää esimerkiksi ottamalla myyntiin normaalisti tuotevalikoimasta poikkeavia pieniä asioita tai myymällä jälleen lahjakortteja tai sitten tarjoamalla esimerkiksi ystävähoitoja, jolloin samaan aikaan saapuu hoidettavaksi kaksi henkilöä vähän huokeampaan hintaan. Jos hoitopaikkoja on vain yksi, niin tällöin erityisesti hoidosta jää enemmän katetta kuin kahden yksittäisen hoidon tekemisestä.

Moni varmasti miettii tässä vaiheessa, että miten niin jää enemmän katetta jos myy halvemmalla? Tämä laskentatapa perustuu siihen, että huomioidaan myös varsinaisen hoidon ulkopuolella olevat asiat, kuten asiakkaan valmistautuminen hoitoon, hoitopaikan valmistelu, pukeutuminen, maksaminen, hoitopaikan siistiminen jne. Kun hoidettavaksi saapuu ystävät, niin usein vuoroaan odottava on mukana hoitohuoneessa ja voi siirtyä hoidettavaksi välittömästi edellisen jälkeen. Tällöin varsinainen hoitopaikan valmistelu tehdään vain yhden kerran - ennen ystävien hoitojen aloittamista. Samalal periaatteella myös hoidon päätteeksi tehtävä siistiminen tehdään perusteellisesti vasta kummankin hoidon jälkeen. Hinnasta ei sitten kannata kuitenkaan liikaa alennusta antaa - ei siis mitään "osta kaksi, maksa yksi" vaan mieluummin muutaman kymmenen prosentin pudotus yhteishinnasta. Katetta on työstä jäätävä.

Maaliskuu

Maaliskuussakin on juhlapäivä - naistenpäivä, jota vietetään 8.3. Markkinoinnissa kannattaa tällöin panostaa erityisesti miehiin. Maaliskuussa kevät alkaa jo luonnossa näkymään voimakkaammin, päivät ovat huomattavasti valoisampia kuin helmikuussa. Hoitolan näyteikkuna on tällöin viimeistään uusittava keväisemmäksi, sillä talvi on oikeasti väistymässä taka-alalle. Pienet teot hoitolan sisustuksessa tekevät ihmeitä lisämyynnille kuten viimekin artikkelissa kirjoitin.

Huhtikuu

Pääsiäistä vietetään maalis-huhtikuun taitteessa. Kevät on jo pitkällä, joten huhtikuuta varten kannattaa miettiä minkälaisia hoitoja tuolloin voi vielä tehdä kun aurinko ei paista vielä niin voimakkaasti kuin kesällä. Esimerkiksi IPL eli valoimpulssihoitojen tekeminen on suositeltavaa ajoittaa muuhun kuin varsinaiseen kesä-aikaan, sillä hoitokohdat tulee tällöin suojata auringonvalolle altistumisen välttämiseksi.

Toukokuu

Äitienpäivä, jota tänä vuonna vietetään 12.päivä toukokuuta, on ensimmäisen puolivuotisjakson toinen merkittävä päivä lahjakorttimyynnissä heti ystävänpäivän jälkeen. Äitienpäivää hyödyntävät markkinoinnissa nykyään lähes kaikki yritykset, joten tutki myös miten esimerkiksi parturi-kampaamot tai muut käsityöammattilaiset tätä juhlapäivää ovat hyödyntäneet tai aikovat hyödyntää. Kysyvä ei tieltä eksy, joten voit käydä myös suoraan kysymässä yrityksistä miten aikovat hyödyntää äitienpäivää markkinoinnissa - hämmästyt kuinka useat oikeasti kertovat mitä aikovat tehdä. Hyödynnä saamaasi tietoa, sovella sitä omaan yritykseesi ja tee valmistelut ajoissa. Toukokuun ja kesäkuun taitteessa loppuvat myös koulut, joten päättäjäisjuhliin valmistautuvat opiskelijat haluavat varmasti näyttää hyvältä. Voisitko vielä mainoksia lähikouluille tai mainostaa jopa oppilasyhdistyksien julkaisuissa olivat ne sitten painettuja tai nettiversioita? Asia kannattaa selvittää ottamalla yhteyttä suoraan oppilaitoksien opiskelijayhdistyksiin.

Jatka samaan tahtiin koko loppuvuoden käymistä läpi - poimi erilaisia merkki- tai juhlapäiviä kalenterista ja laita ylös muutamia ensimmäiseksi tulevia ideoita. Selvitä ajoissa myös hoitolasi edustamien tuotemerkkien tukuilta onko heillä tulossa jonkinlaisia kampanjoita ja miten voisit niitä hyödyntää oman liiketoimintasi boostauksessa. Jos et työskentele yksin, niin jutelkaa näistä asioista yhdessä henkilökunnan kanssa. Seuraa mitä kilpailijasi tekevät, mieti mikä toimii ja mikä ei ja pyri sitä kautta kehittämään oman yrityksesi toimintaa. Suunnittele ajoissa, mutta älä liian tarkasti vaan anna hiukan pelivaraa suunnitelmien muuttumiselle, äläkä aliarvioi oman työsi hintaa, niin menestys on taattu.

Markkinoinnin murusia sarjan kolmas osa julkaistaan noin kuukauden kuluttua perjantaina 1. maaliskuuta ja siinä paneudutaan oikeiden myyntiargumenttien tärkeyteen.

 

Komedo.fi

Komedo.fi on kauneuden- ja ihonhoitoalan ammattilaisille ja ammattiin opiskeleville suunnattu suomenkielinen sivusto, jonka avulla olet selvillä alan viimeisimmistä uutisista ja tapahtumista niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

 

Ota yhteyttä

Akkukahva Media / Komedo.fi

Osoite: PL 133, 15101 Lahti

Puhelin: +358 50 568 0091

Sähköposti: komedo@komedo.fi

Internet: www.komedo.fi

Palautelomake

You are here Artikkelit Artikkelit Ystävänpäivä tulee - oletko valmis?